آیا شماهم در هنگام وصل شدن به اینترنت از طریق مودم ADSL یا وایرلس خود، با مشکل مواجه هستید؟! به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از آی تی رسان، برای برطرف کردن این مشکل، یک راه پیش رو دارید و آن هم، فهمیدن زبان مودم یا عیب یابی Router است. با ما همراه باشید، چراکه در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوهی عیب یابی router تان بیشتر آشنا سازیم!
۱- مودم خود را مجددا راهاندازی یا Reboot نمایید. آیا در هنگام ایجاد مشکل در اتصال به اینترنت، تلاش کردید تا مودم خود را مجددا راهاندازی نمایید؟! اگر پاسخ شما “بله” هم است، بهتر است یکبار دیگر مجددا مودم ADSL یا وای-فای خود را راهاندازی نمایید. این عمل، باعث خواهد شد تا خیلی از مشکلات شبکه برطرف بشود. حتی اگر وبسایتها کامل لود نمیشوند، سرعت اتصال به اینترنت آهسته بهنظر میرسد و مودم بهطور مداوم، قطع و وصل میشود! بسیاری این عمل را مسخره میپندارند اما بسیاری از روترها برای رفع مشکلشان در اتصال به اینترنت، نیاز به راهاندازی مجدد یا Reboot دارند. فرآیند راهاندازی مجدد برروی بسیاری از روترها ساده است؛ برای اینکار، کافی است کابل برق روتر خود را از پریز بکشید و چند ثانیه منتظر بمانید. سپس، دوباره آن را به پریز برق متصل نمایید. برخی از روترها، دارای دکمه Power میباشند که میتوانید با استفاده از این دکمه، عمل Reboot را انجام دهید. اگر اکثرا برای اتصال به اینترنت نیاز دارید تا عمل Reboot را انجام دهید، این ممکن است به دلیل مشکلات فریمور روتر شما باشد. بهتر است آن را با یک فریمور دیگر جایگزین نمایید چراکه احتمالا مشکل شما برطرف خواهد شد. ممکن است مودم شما بیش از حد، داغ شده باشد! مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر، روتر نیز میتواند در اثر فعالیت مداوم طولانی، گرم شود. این گرما در طول زمان، میتواند زمینه صدمه دیدن روتر یا ناپایدار کردن آن را فراهم نماید. دمای مودم را پس از چند ساعت، چک کنید تا ببینید که روتر چهقدر داغ شده است. اگر گرمایی مودم بیش از حد میباشد، میتوانید با گرفتن جریان هوای سرد برروی آن، روتر خود را خنک نمایید. همچنین توصیه میکنیم که مودم یا روتر خود را در مکان گرم نگذارید؛ این عامل، باعث آسیب دیدن روتر شما خواهد شد!
اطمینان پیدا کنید که مشکل، مربوط به کابلهای مودم نباشد. این مورد ممکن است بیش از حد مسخره و ساده بهنظر برسد اما گاهی اوقات فراموش میکنیم که سختترین مشکلات، راههای بسیار سادهای دارند! ممکن است کابلها در اثر بیدقتی از مودم جدا شده یا آسیب دیده باشند. شما میبایست تمام کابلها را پیش از انجام دادن مراحل بعدی، چک کنید. مطمئن شوید که مودم وای-فای شما در جای مناسبی، قرار گرفته است! اگر با سیگنالهای شبکه وای-فای خود مشکل دارید، بهتر است که روتر را جابهجا نمایید. بعضی از اشیاء فلزی و دستگاههایی مانند مایکروویو و تلفنهای بیسیم، باعث تداخل میشوند. همچنین اطمینان پیدا کنید که آنتن روتر شما در حالت عمودی قرار دارد. قرارگیری آنتن به صورت عمودی، باعث خواهد شد تا منطقه تحت پوشش روتر افزایش یابد.
روتر یا مودمتان را به تنظیمات پیشفرض کارخانه، بازگردانید! در آخر اگر بازهم مشکل شما پابرجا بود، بهتر است روتر یا مودمتان را به تنظیمات پیشفرض کارخانه بازگردانید. این، در اکثر مواقع کارساز نیست اما ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. این امکان وجود دارد که شما بهصورت ناخواسته، برخی از تنظیمات خاص را تغییر داده باشید! بهیاد داشته باشید که با ریست کردن مودم به تنظیمات پیشفرض کارخانه، شما نیاز دارید تا مودمتان را مجددا پیکربندی یا تنظیم نمایید. در برخی از مدلها، فرو کردن یک جسم نوکتیز مانند سوزن در سوراخ ریز پشت مودم، باعث میشود تا مودم به تنظیمات کارخانه بازگردد. اگر همچنان مشکل شما پابرجا بود، میتوانید در بخش نظرات مشکل خود را بپرسید تا بهترین پاسخ را دریافت نمایید.